برج خنک کننده (Cooling Tower

برج های خنک کننده همان کندانسورهای تبخیری می باشند که برای چیلر های آب خنک استفاده می شوند و در پشت بام قرار می گیرند و چیلر در موتورخانه قرار دارد و با سیستم لوله کشی و قرار دادن الکتروپمپ های مناسب به برج خنک کننده متصل می شوند.برج های خنک کننده از ابتدا تا به امروز انواع مختلفی داشته اند . اولین برج های خنک کننده طرح بالتیمور امریکا بوده اند آنهم از نوع گالوانیزه که تعدادی از انواع قدیمی آن هنوز هم در بعضی از ساختمانها در حال کار هستند .بدلیل ارتباط مستقیم برج های گالوانیزه با آب که مهمترین عامل پوسیدگی می باشد بعدها برج های با بدنه فایبرگلاس جایگزین برجهای گالوانیزه شدند. در حال حاضر برج های فایبرگلاس در دو نوع مدار باز و مدار بسته در کارخانه تهویه زئوس ساخته می شوند.

با توجه به موضوع کم آبی، چیلرهای با کندانسور هوایی که قبلا صرفا در مناطق بیابانی استفاده میشدند جایگزین چیلرهای آب خنکی شدند که با برج های خنک کننده کار میکردند. و این برج ها بیشتر برای خط های تولید مواد غذایی از جمله کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی و تولید مرباجات و … که می بایست حجم زیادی از مواد غذایی در کمترین زمان ممکن خنک شود؛ استفاده می شوند.

 

مشخصات فنی و مزایای برج­های خنک کننده نوع فایبرگلاس

  • شکل سیستم عملکرد برج­ های فایبرگلاس این شرکت بر اساس کدهای انستیتوی جهانی برج­ های خنک کننده (T.I) طراحی و ساخته شده­است.
  • عدم استفاده از آهن در ساخت بدنه و کف و قسمت­های آبگیر و آبریز و در مقابل استفاده از موادی همچون پلی اتیلن و آلومینیوم همچنین استفاده از مواد مقاوم و سبک فایبرگلاس موجب گشته تا پوسیدگی و زنگ ­زدگی در برج­ها به صفر برسد. این امر موجب افزایش طول عمر برج و کاهش هزینه نگهداری گشته و به علت دارا بودن UV در مواد اولیه، در برابر اشعه آفتاب و رطوبت بالا و شکنندگی مقاوم بوده و در طی مرور زمان، برج تغییر حالت و رنگ نداده و با روز اول تفاوتی نخواهد داشت.
  • مقاومت در مقابل جریان­های باد و طوفان با سرعت 160 کیلومتر در ساعت بخاطر استفاده از طراحی استوانه ای Bottle Type
  • در این برج­ها نحوه طراحی به گونه­ای است که 30 درصد از عمل خنک کردن با مکش طبیعی هوا صورت می­ پذیرد و این امر موجب انتخاب الکتروموتور کوچک­تر و صرفه­ جویی قابل توجهی در مصرف انرژی و بالا رفتن راندمان می­شود.
  • بدلیل سبک بودن و طراحی مناسب، کلیه قطعات این برج­ها دمونتاژ بوده و به آسانی قابلیت حمل و نقل و نصب سریع در هر مکان را دارد.
  • وزن بسیار کم این برج­ها باعث شده تا برای نصب در بام ساختمان­ه ای بزرگ و کوچک ایده­ آل باشند.
  • طراحی مناسب فن­ها و استفاده از فایبرگلاس باعث شده تا عمل مکش با کمترین آلودگی صوتی و لرزش انجام شود.
  • از لحاظ خدمات، نگهداری و سرویس این برج­ها بسیار آسان می­ باشند و می­توان با باز کردن چند پیچ و مهره به کلیه قسمت­های داخلی برج دسترسی پیدا کرد.
  • استفاده از دستگاه­ های مدرن و پیشرفته روز امکان تولید بهتر و استاندارد محصولات این شرکت را فراهم می­سازد.

اجزای تشکیل دهنده برج­ های خنک­ کن

ساختمان اصلی برج از سه قسمت اصلی تشتک، دریچه­ های ورودی هوا و بدنه تشکیل شده است.

سیستم توزیع آب این دستگاه ­ها یکی از مزایای اصلی آن­ها می­باشد. Sprinkler Head  باعث پخش یکنواخت آب بر روی Exchanger ها (بلوک های پی وی سی )می­شود که در نهایت تبادل حرارت مناسب انجام می­گیرد.فن که از هاب و دستک و تیغه­ های پهن تشکیل می­گردد، از جنس آلومینیوم سبک می­باشد که از صدایی کم و دبی مناسب برخوردار است.

در این سیستم دو نوع کنترل الکترونیکی (که بنا به درخواست متقاضی قابل نصب می­باشد) قابل اتصال است:

  • کنترل on/off : که بصورت یک ترموستات عمل نموده و توسط یک سنسور بسیار حساس به آب خروجی برج متصل می­شود.
  • کنترل دور موتور: این کنترل تنظیم کننده سرعت چرخش موتور با توجه به دمای خروجی آب برج می­ باشد.

 

برج خنک کننده دوار

 

فهرست