سرویس و نگهداری کویل­ها

کویل­های سرمایی و گرمایی از لوله ساده یا پره­ دار ساخته می­شوند و در دو مورد کویل­ها محتاج نگهداری بوده و باید بدون منفذ و تمیز باشند. در صورتی که برای سرمایش مستقیم درون کویل­ها مبرد جریان داشته­ باشد، باید تمام اتصالات و لوله­ها و خم­ها از نظر نداشتن نشت در هر فصل مورد بازرسی قرار گیرد. کویل­هایی که در آن­ها آب جریان دارد لازم است بطور منظم هر چند وقت مورد بازبینی قرار گیرند که نشتی نداشته باشند.

سرویس کویل ها
سرویس کویل ها

 

باید از یخ زدن آب درون کویل در فصل سرد جلوگیری کرد. عمل حفاظتی مثبتی که در مورد کویل­های آب در معرض جریان هوا می­توان انجام داد تخلیه کامل آب از داخل کویل­ها یا استفاده از محلول ضد یخ است. وابستگی به پیش­ گرمایش برای افزایش دمای جریان هوا به بالاتر از نقطه انجماد، اطمینان بخش نیست. عوامل زیادی موجب دشواری تخلیه آب درون کویل­ها می­شود. کویل­ها با قطرهای قطور بازدهی بالایی ندارند و لوله­ ها با قطرهای کوچک نیز در صورتی که تراز باشند تخلیه کامل نمی­ شوند. کویل­ها را نمی­توان طوری طراحی کرد که تمامی لوله هایشان به سمت نقطه معین شیب داشته باشد.

نگهداری کویل
نگهداری کویل

 

آب را با دمیدن هوای کافی می­توان از کویل خارج کرد. Cfm 150 هوا در فشار 0.5 اتمسفر، آب را به نحو رضایت بخشی از 3 کویل به طول 10 فوت تخلیه می­کند. البته در صورتی که قطر دهانه اتصال دمنده هوا به اندازه همان لوله رساننده آب به کویل­ها بوده و دمش هوا حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد.

ضدیخ مناسب که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده به آب اضافه می­شود را می­توان پس از تخلیه کویل در ظرف مخصوصی با رعایت اصول ایمنی برای کویل دیگر یا فصل سرد دیگر ذخیره کرد. این کار را می­توان تا وقتی که ضدیخ بیش از حد رقیق نشده باشد ادامه داد. معمولا برای این مورد از اتیلن گلایکول به عنوان ضدیخ استفاده می­کنند.

روش­های تمیز کردن کویل­ها بر حسب شرایط  و نیاز متفاوتند. سطح کویل­هایی که در معرض جریان هوا قرار دارند اغلب باید با استفاده از جاروی برقی از سمت ورودی کویل­ها تمیز شوند. برنامه تمیزکاری آن ممکن است توسط هریک از ساکنین ساختمان تنظیم شود مثلا هفته ­ای 1 مرتبه. در بعضی موارد کویل­های چند ردیفه را نمی­توان با برس زدن یا مکش یا دهش هوا تمیز کرد و باید از تمیز کننده­ های شیمیایی استفاده کرد.

در خیلی از کاربردها، سطوح کویل­هایی که آب روی آن­ها بخار می­شود با لایه­ هایی از مواد شیمیایی موجود در آب پوشیده می­شود. کندن این رسوبات بسیار دشوار است و فقط با بیرون کویل و استفاده از یک ماده شیمیایی مناسب امکانپذیر است.

فهرست